Zbiórki publiczne, loterie, akcje w internecie i realu. Kup kurs online i dowiedz się, jak zbierać pieniądze dla NGO!
Wplacam.ngo.pl szansą na wirtualne zbiórki w czasie epidemii
Prostota, kompleksowość i skuteczność w zbieraniu darowizn online – tak pozarządowcy oceniają usługę Wpłacam. Organizacje zgodnie twierdzą, że narzędzie, stworzone przez ngo.pl i witkac.pl to doskonały sposób na pozyskiwanie darczyńców w internecie. Szczególnie teraz, kiedy trzeba było zrezygnować ze zbiórek „w realu”.
Na systemie Wpłacam opiera się akcja Polskiej Fundacji Muzycznej – #zostańzmuzyką. Dedykowana do tego celu platforma www.zostanzmuzyka.pl umożliwia środowisku muzycznemu uzyskanie pomocy finansowej, a ponadto daje internautom możliwość wsparcia ulubionych wykonawców za pomocą datków do wirtualnych „puszek” w miejscu biletów na koncerty, które zostały odwołane.
Magdalena Turowska-Kowalczyk z Fundacji podkreśla ogromne znaczenie prostoty narzędzia, jakim jest Wpłacam. – Prostota jest zaletą, bo przekłada się na tempo całego procesu przyjmowania wpłat. Jest to niezwykle istotne w momencie, gdy generujemy po kilkanaście takich wirtualnych „puszek” dziennie, a potem musimy je jeszcze rozliczyć. Zależy nam więc na tym, żeby czas skrócić do minimum. Mamy już około 200 paneli do wpłat darowizn przez system stworzony przez ngo.pl.
Wirtualne puszki do dobrowolnych wpłat
Jak Polska Fundacja Muzyczna wykorzystuje usługę Wpłacam?
– Muzycy, którzy zgłaszają się do nas, grają koncerty online. Na platformę internetową, za pośrednictwem której odbywa się koncert, wstawiana jest taka wirtualna „puszka”, do której ludzie wrzucają pieniądze. Trzeba tu podkreślić, że wpłata jest dobrowolna, to nie jest tak, że koncerty są płatne. Nie bez znaczenia jest również niewielka prowizja usługi. Artyści otrzymują pieniądze na zasadzie darowizny, a nie jako honorarium za występ – zaznacza Magdalena Turowska-Kowalczyk.
Polska Fundacja Muzyczna działa 17 lat i ma jeden cel statutowy – niesienie pomocy Ludziom Muzyki w trudnej sytuacji życiowej. Jak mówi Magdalena Turowska-Kowalczyk, czas epidemii sprawił, że po raz pierwszy organizacja musiała się zmierzyć z taką skalą problemu:
– Oczywiste jest dla nas, że większość artystów obecnie nie ma żadnych dochodów z koncertów i ich sytuacja jest dramatyczna. A przecież wciąż muszą zaspokajać swoje codzienne potrzeby: mają dzieci, kredyty na mieszkania itd. Mamy jednocześnie świadomość, że największego wsparcia finansowego potrzebują obecnie inne grupy zawodowe i społeczne. Wszyscy skupiają się na lekarzach, osobach starszych, czy tych w domach opieki. To jest rzecz jasna, w pełni zrozumiała. W związku z tym trudno jest teraz wyciągnąć rękę i mówić: „Dajcie pieniądze muzykom”. Dzięki narzędziu, jakim jest Wpłacam, możemy im jednak pomóc – podkreśla Magdalena Turowska-Kowalczyk i szybko dodaje: – Zresztą chyba nie tylko im. Trudno sobie wyobrazić czasy kryzysu i kwarantanny bez muzyki, w ogóle bez kultury. Miesiąc w domu bez książki czy koncertu może być nie do wytrzymania.
Pomysł przyszedł wraz z kłopotami
Polska Fundacja Muzyczna jeszcze przed wybuchem epidemii korzystała z usługi Wpłacam. Jednak, jak mówi Magdalena Turowska-Kowalczyk, zdarzało się to okazjonalnie: – Brakowało nam pomysłu, jak wykorzystać tę usługę skuteczniej. Natomiast teraz sytuacja zmieniła się diametralnie. Rozpoczęliśmy dużą akcję pomocową dla branży muzycznej w Polsce. Zamiast organizować drobne zbiórki na rzecz pojedynczych, ciężko chorych osób, postanowiliśmy pomóc całemu środowisku. Czyli zdecydowaliśmy się na zupełnie inną skalę przedsięwzięcia. I tu narzędzie, jakim jest Wpłacam, sprawdza się doskonale.
Nad projektem #zostańzmuzyką PFM pracuje bardzo intensywnie. – Do artystów zaczęło już docierać, że współpraca z nam ma sens. Niektórzy z nich mieli opory, obawiali się, że to takie „wyciąganie ręki”, coś w rodzaju grania na ulicy „do kapelusza”. Potem jednak zdali sobie sprawę, że to pozytywna akcja, przynosząca korzyści na wielu poziomach. A wpłata za pośrednictwem systemu Wpłacam jest dobrowolna i nikt nikogo nie zmusza do płacenia z koncert – podkreśla Magdalena Turowska-Kowalczyk i dodaje z uśmiechem: – W każdym wywiadzie podkreślam, jaki to jest super system. Cała nasza akcja jest zbudowana na Wpłacam.
Tu możesz zobaczyć opisywaną kampanię (możesz też ją wesprzeć) >