Zbiórki publiczne, loterie, akcje w internecie i realu. Kup kurs online i dowiedz się, jak zbierać pieniądze dla NGO!
Jesteśmy w tym razem, czyli jak komunikujemy potrzeby osób cierpiących z powodu kryzysów humanitarnych i nierówności społecznych
Zebrała: Maria Olszewska
Polska Akcja Humanitarna (PAH) w swojej komunikacji zewnętrznej skupia się na potrzebach osób, którym – dzięki wsparciu darczyńców – od 28 lat niesie pomoc. Są to ludzie poszkodowani w wyniku konfliktów zbrojnych, katastrof naturalnych i skutków kryzysu klimatycznego występujących w różnych częściach świata, a w Polsce – dzieci w wieku szkolnym, objęte prowadzonym przez PAH od 1998 r. programem dożywiania „Pajacyk”. Pod koniec listopada ruszyła kampania wizerunkowo-fundraisingowa PAH, która tym razem kładzie nacisk na relacyjny aspekt pomocy łączący darczyńców i odbiorców.
Organizator: Polska Akcja Humanitarna (PAH)
Nazwa kampanii: Jesteśmy w tym razem
Rodzaj kampanii: internetowa kampania wizerunkowo-fundraisingowa
Z jakim wieloletnim celem strategicznym organizacji związana jest kampania:
pomoc ofiarom kryzysów humanitarnych spowodowanych konfliktami zbrojnymi, katastrofami naturalnymi i skutkami kryzysu klimatycznego w dobie pandemii Covid-19
Realizacja: Zespół Komunikacji i Fundraisingu PAH i Agencja K2
Start kampanii wizerunkowo-fundraisingowej skierowanej do ogółu odbiorców:
27 listopada 2020
Wyzwania w komunikacji do darczyńców
Polska Akcja Humanitarna (PAH) jest organizacją niosącą pomoc zarówno w kraju, jak i za granicą, a udzielane wsparcie nie ogranicza się do jednego obszaru działań czy jednej grupy odbiorców. Różnorodny jest też rodzaj pomocy – jest to zarówno pomoc humanitarna, jak i rozwojowa. Stawia to przed fundacją określone wymagania komunikacyjne.
Poza Polską, PAH prowadzi stałe misje w sześciu krajach: w Ukrainie, Jemenie, Iraku, Somalii, Sudanie Południowym i Kenii. W sytuacji nagłych katastrof interweniuje również w innych miejscach na świecie. Dostarczana pomoc obejmuje takie obszary, jak: dostęp do wody, sanitariatów i środków higieny, dostęp do żywności, dostęp do edukacji, zapewnienie schronienia i pomocy nieżywnościowej czy ochrona prawna i psychospołeczna. W każdym z tych sektorów PAH podejmuje – w zależności od konkretnych potrzeb i możliwości – różnorodne działania. Na przykład pomoc w zakresie dostępu do wody, toalet i środków higieny obejmuje: wiercenie i naprawę studni, budowę punktów poboru wody (tzw. kioski wodne), budowę latryn i punktów mycia rąk, dystrybucję wody beczkowozami, dostarczanie pakietów higienicznych (w tym menstruacyjnych), zarządzanie odpadami, a także budowę tam piaskowych i szkolenie mechaników pomp wodnych. Pomoc żywnościowa to zarówno dystrybucja paczek żywnościowych, specjalistycznych pakietów suplementarnych dla osób niedożywionych (głównie dzieci do lat 5 oraz kobiet ciężarnych i karmiących), jak i dystrybucja nasion i narzędzi oraz szkolenia rolnicze. W ramach ochrony prawnej i psychospołecznej zapewniamy wsparcie prawne i terapeutyczne dla osób, które doświadczyły różnego rodzaju przemocy i traum (np. z powodu wojny czy ze względu na płeć), a także oferujemy szkolenia zawodowe, pozwalające zdobyć nowe umiejętności.
Rodzaj udzielanej pomocy zależy od konkretnych potrzeb osób otrzymujących wsparcie. Potrzeby te są zawsze rozpoznawane na miejscu przez lokalnych pracowników PAH (w przypadku stałych misji) lub współpracujących z nią partnerów (w pozostałych miejscach) i mogą się zmieniać w czasie, w zależności od okoliczności. Działania pomocowe niesione w krajach Globalnego Południa muszą uwzględniać dużą liczbę elementów zmiennych: np. planowany koszt wiercenia studni, budowy latryn czy prowadzenia programu żywnościowego może się zwiększyć z dnia na dzień z powodu nagłego pogorszenia warunków lokalnych: powódź czy blokada dróg z powodu konfliktu zbrojnego mogą odciąć dostęp, wymusić wielokilometrowe objazdy lub zawieszenie działań do czasu ustąpienia tych przeszkód. Gwałtowny wzrost inflacji czy różnic kursowych walut może znacząco podnieść założone wcześniej koszty projektu. W jednym miejscu woda znajduje się na głębokości trzydziestu metrów – w innym dopiero na osiemdziesięciu, dlatego koszt wiercenia studni może się różnić w zależności od warunków terenowych. Komunikacja z darczyńcami i ogółem społeczeństwa musi zatem uwzględniać nie tylko konkretne potrzeby, ale cały szeroki kontekst dotyczący okoliczności, w jakich podejmowane są działania pomocowe.
Polska Akcja Humanitarna w swojej komunikacji przestrzega międzynarodowych standardów etycznych dotyczących przedstawiania mieszkańców krajów Południa (tzw. Kodeks obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa). Oznacza to dbałość o prawdziwe przedstawianie wszelkich obrazów i sytuacji zarówno w bezpośrednim, jak i w szerszym kontekście i dążenie do zwiększenia powszechnego zrozumienia realiów i złożoności procesu rozwoju. Zakłada to też unikanie obrazów i wiadomości mogących szerzyć stereotypy, wywoływać sensacje lub dyskryminować ludzi, sytuacje lub miejsca.
Komunikowanie i pozyskiwanie darowizn na kompleksową i złożoną pomoc poza granicami kraju realizowane w sposób zgodny z powyższymi zasadami, wymaga tworzenia długotrwałych relacji z darczyńcami i ogółem społeczeństwa. Jest rzeczą zrozumiałą, że cel jednostkowy i lokalny jest często bliższy sercu niż cel złożony i terytorialnie odległy. Dlatego w działaniach komunikacyjnych i fundraisingowych Polskiej Akcji Humanitarnej tak ważna jest budowana latami wiarygodność, zasadzająca się na transparentności, rzetelności i neutralności oznaczającej niesienie pomocy ludziom w potrzebie, niezależnie od ich przynależności etnicznej, narodowej, płci, wyznania światopoglądu czy sympatii politycznych. Promowanie tych wartości, a także zrozumienia naszej globalnej współzależności jest istotnym elementem działań PAH.
Rodzaje wykorzystywanych narzędzi fundraisingowych
Kilka razy w roku Polska Akcja Humanitarna ogłasza zbiórki celowe na pomoc natychmiastową niesioną osobom poszkodowanym w nagłych katastrofach. Organizowane są zarówno tradycyjnie (do puszek), jak w internecie – za pośrednictwem popularnych mediów społecznościowych i własnej platformy www.pomagamy.pl. Platforma służy również do samodzielnego zakładania zbiórek na wsparcie działań PAH. Może to być zbiórka urodzinowa albo organizowana z okazji podjęcia przez darczyńcę jakiegoś osobistego zobowiązania/wyzwania (np. rzucenia palenia), udziału w biegu charytatywnym czy streamingu gameingowym. Darowizny są również zbierane przy okazji różnych wydarzeń – zarówno tych organizowanych samodzielnie przez PAH lub wspólnie z partnerami wspierającymi, jak i takich, na które PAH jest zapraszany gościnnie, jak bale charytatywne, spotkania firmowe, konferencje. Ważne jest zatem budowanie trwałych relacji z partnerami zewnętrznymi. W kontaktach z ogółem społeczeństwa istotną rolę na co dzień odgrywają media społecznościowe oraz strona internetowa. PAH organizuje też kampanie związane z ważnymi datami w kalendarzu pomocy humanitarnej, takich jak Światowy Dzień Wody, Światowy Dzień Pomocy Humanitarnej, Światowy Dzień Żywności i Walki z Głodem, Światowy Dzień Toalet czy Międzynarodowy Dzień Ludzkiej Solidarności.
Podstawą działania Polskiej Akcji Humanitarnej jest zbieranie środków w sposób ciągły. Zespół fundraisingu PAH do kontaktu z darczyńcami indywidualnymi wykorzystuje regularne newslettery elektroniczne i korespondencję tradycyjną, które służą zarówno do pozyskiwania wpłat, jak i raportowania podjętych działań. Znaczącą rolę odgrywa Klub grupujący osoby wspierające działania PAH regularnymi wpłatami. Takie cykliczne składki członkowskie pozwalają na lepsze planowanie przychodów i wydatków, są też niezwykle istotnym czynnikiem budującym więź między organizacją i darczyńcami. Ważną rolę pełni też kontakt telefoniczny, ale jest to kontakt indywidualny, polegający na udzielaniu informacji i odpowiedzi na pytania. PAH nie stosuje masowych „obdzwonek”.
Kolejnym źródłem wsparcia są darowizny pozyskiwane od firm. Jest to często długi proces, oparty na budowaniu długotrwałych relacji, a nie dorywczych kontaktów przy okazji jednorazowych kampanii czy wydarzeń. W kontaktach z biznesem – podobnie zresztą jak z wszystkimi darczyńcami – ważne jest raportowanie wydatków i działań. Oprócz indywidualnych sprawozdań przygotowywanych dla poszczególnych darczyńców biznesowych, PAH co roku publikuje na swojej stronie internetowej szczegółowe raporty roczne.
Darowizny od darczyńców indywidualnych i biznesowych mają dla PAH ogromne znaczenie, bo nie tylko pozwalają bezpośrednio finansować realizację działań, ale również umożliwiają ubieganie się o granty od międzynarodowych donatorów instytucjonalnych, dzięki czemu zwiększają zakres i zasięg niesionej pomocy. Warunkiem ubiegania się o takie dofinansowanie są wysokie standardy dotyczące transparentności i sposobu gospodarowania środkami własnymi, potwierdzone rygorystycznymi audytami zewnętrznymi. Niedawno PAH otrzymała ponownie na najbliższe 7 lat oficjalny certyfikat agendy pomocowej Unii Europejskiej – ECHO (European Civil Protection And Humanitarian Aid Operations).
Jesteśmy w tym razem
Pod koniec listopada 2020 roku Polska Akcja Humanitarna zainicjowała kampanię „Jesteśmy w tym razem”, która nawiązuje do kontekstu trwającej pandemii (https://www.pah.org.pl/razem/) i kładzie nacisk na relacyjny aspekt pomocy łączący darczyńców i odbiorców. „Nasze życie bardzo zmieniło się w ciągu tego roku. Mierzymy się z problemami, o jakich nie pomyślelibyśmy przed epidemią koronawirusa. Mimo że od osób mieszkających w krajach Globalnego Południa dzielą nas tysiące kilometrów, skala zakażeń i warunki w jakich mierzymy się z epidemią, to łączy nas obawa o zdrowie i życie bliskich, a także zwykła ludzka solidarność i chęć pomocy. Nie tylko tu, na miejscu, ale również tam, gdzie do codziennych zmagań z konfliktami, powodziami czy suszami, teraz dochodzi dodatkowo konieczność stawienia czoła pandemii. Pogłębiający się kryzys klimatyczny czy trwająca globalna pandemia są dobitnym świadectwem tego, że w dzisiejszym świecie nie ma już problemów czysto lokalnych, te najważniejsze dotyczą nas wszystkich i tylko działając razem możemy im skutecznie przeciwdziałać”, mówi Anna Reichel z PAH, tłumacząc przesłanie kampanii.
Maria Olszewska, fundraiserka praktyk. Autorka ebooka „Narzędzia fundraisingu w Polsce” wydanego przez ngo.pl (https://sklep.ngo.pl/330582-narzedzia-fundraisingu-w-polsce.html). Od 2011 r. szkoli z zakresu fundraisingu, w tym m.in. crowdfundingu, organizacje pozarządowe z Polski oraz innych krajów Europy w językach polskim, angielskim i włoskim. Prowadzi firmę doradczą MjjO (FB @MjjOsztukarelacji, Instagram @mariaolszewska_pl, www.mjjo.pl).