Zbiórki publiczne, loterie, akcje w internecie i realu. Kup kurs online i dowiedz się, jak zbierać pieniądze dla NGO!
Dlaczego warto mieć strategię/plan zbierania darowizn przez organizację?
Fundraising (także zbieranie darowizn) to perspektywa myślenia, która pasuje do organizacji każdego rodzaju i wielkości. Realizowany w sposób celowy, planowy, systematyczny i konsekwentny przysłuży się zarówno dużemu stowarzyszeniu, jak i małej regionalnej fundacji.
Zdecydowana większość organizacji społecznych w Polsce chce pracować i realizować swoją misję w sposób profesjonalny, spokojny i celowy. By móc to robić potrzebują środków finansowych, które płyną do nich w sposób stały i w odpowiednich ilościach. Dlatego też bardzo ważnym jest, by organizacje śmiało i odważnie opowiadały na zewnątrz o tym, że pomaganie kosztuje, że misja żyje dzięki pozyskiwanym środkom, że to właśnie pieniądze pozwalają im mądrze i skutecznie wychodzić naprzeciw potrzebom społeczności.
Jak wskazuje raport Stowarzyszenia Klon/Jawor „Kondycja organizacji pozarządowych 2018”, polskie organizacje społeczne wciąż spotykają się z problemem braku przewidywalności finansowania.
Z deklaracji organizacji wynika, że na początku marca 2018 r. 71% organizacji miało zagwarantowane nie więcej niż połowę budżetu na działania w bieżącym roku. W 2015 r. w tej sytuacji było 64% stowarzyszeń i fundacji.
Mimo że organizacje mają możliwość finansowania swoich działań z różnych źródeł, przeciętna organizacja korzysta średnio z trzech (składki członkowskie, źródła samorządowe, darowizny od osób prywatnych) i trzeba tu zauważyć, że sytuacja ta nie zmieniła się znacząco od 2014 r. W tym kontekście widać, jak bardzo ważną rolę dla rozwoju trzeciego sektora może mieć fundraising, dzięki któremu fundacje i stowarzyszenia mogą w planowy sposób zbierać środki na realizację misji, ale też opłacenie kosztów administracyjnych. Im więcej pewnych i różnorodnych źródeł finansowania ma organizacja, z tym większym spokojem i stabilnością może działać – mowa tu o dywersyfikacji źródeł finansowania.
W tym miejscu warto wspomnieć metaforę krzesła, które może pewnie stać, kiedy posiada równe i pewnie umocowane nogi. Te nogi to cztery główne źródła pozyskiwania środków, z których korzystają polskie stowarzyszenia i fundacje. Mowa tu o:
- grantach i dofinansowaniach (ze środków rządowych, samorządowych i prywatnych),
- własnej odpłatnej działalności statutowej lub działalności gospodarczej,
- dotacjach sponsorów (biznes),
- wsparciu darczyńców indywidualnych (prywatnych).
Ostatnie lata pokazują, że coraz więcej polskich organizacji dostrzega potencjał w darczyńcach indywidualnych. W 2011 r. z darowizn od osób prywatnych korzystało 28% polskich NGO. W 2017 r. korzysta z nich już połowa. Jednak nadal udział środków, które wkładają do budżetów organizacji darczyńcy indywidualny jest stosunkowo niewielki (14%). Zastanówmy się więc, jak powinniśmy współpracować z ludźmi z naszego najbliższego otoczenia, którzy dzielą nasze wartości, troski i marzenia, by jeszcze efektywniej realizować nasze misje i rozwijać się.
Fundraising (także zbieranie darowizn) to perspektywa myślenia, która pasuje do organizacji każdego rodzaju i wielkości. Realizowany w sposób celowy, planowy, systematyczny i konsekwentny przysłuży się zarówno dużemu stowarzyszeniu, jak i małej regionalnej fundacji.
Plan/strategia zbierania darowizn
W praktyce organizacje stosują różne modele pracy przy pozyskiwaniu darowizn:
- Organizacja nie podejmuje żadnych celowych działań, aby pozyskać darczyńców, trafiają się oni od czasu do czasu. Po prostu osoby, którym spodobało się to, co robi organizacja, wpłacają drobne kwoty na jej konto.
- Organizacja czasem podejmuje jakieś działania w celu pozyskania darowizn. Np. ogranicza się do informacji na stronie, jak przekazać na jej rzecz darowiznę i jak planują je wydać.
- Na drugim biegunie są organizacje, które podejmują zaplanowane, świadome, systematyczne działania, także aby pozyskać regularnych, stałych darczyńców. Niekiedy są to wieloletnie strategie, połączone z pozyskiwaniem baz danych darczyńców. Wymagają od początku znacznych nakładów finansowych i czasowych.
Planowanie fundraisingu sprzyja sprawnemu działaniu organizacji, ale doceniają je też darczyńcy. Jest dla nich oznaką szacunku wobec pieniędzy, które ofiarowują organizacji oraz dowodem na profesjonalne działanie stowarzyszenia/fundacji. Plan zazwyczaj zakłada realizację konkretnych działań, o wsparcie których organizacja zwraca się z apelem (np. w ramach kampanii fundraisingowej). Naturalną konsekwencją następującą po zebraniu środków i zrealizowaniu zadania, powinno być raportowanie i podziękowanie darczyńcom za pomoc. W ten sposób powstaje cykl oparty o prośby i podziękowania, który pozwala budować głębokiej relacje i zaufanie wobec organizacji.
Dodatkowo, jeśli chcemy przekonywać firmy, żeby przekazały nam darowiznę na działania trzeba wziąć pod uwagę, że na nich większe wrażenie również zrobi organizacja działająca według planu i przez to bardziej przewidywalna.
Na podst. opracowania Michała Serwińskiego (wzmacniacz.org) dla serwisu poradnik.ngo.pl.