Zbiórki publiczne, loterie, akcje w internecie i realu. Kup kurs online i dowiedz się, jak zbierać pieniądze dla NGO!
Jak wykorzystać media społecznościowe w promocji działań fundraisingowych Twojej organizacji?
Warto patrzeć na media społecznościowe, jak na jeden z kluczowych elementów strategii pozyskiwania funduszy dla nowoczesnej organizacji pozarządowej/ społecznej oraz miejsce budowania długofalowej relacji i zaangażowania.
Media społecznościowe coraz częściej są miejscem, w którym organizacje społeczne szukają możliwości kontaktu ze swoimi klientami i darczyńcami. Relacja social mediów i fundraisingu jest dość skomplikowana. Jedni nadal uznają Facebooka, Instagram i inne popularne kanały jako stosunkowo nieskuteczne w pozyskiwaniu środków, inni widzą w nich przyszłość fundraisingu. Podobnie, jak inne kanały, marketing i komunikacja w portalach społecznościowych nie są magiczne, mają swoje plusy i minusy, z których warto zdawać sobie sprawę.
Szukając złotego środka warto spojrzeć na media społecznościowe, jak na jeden z kluczowych elementów strategii pozyskiwania funduszy dla nowoczesnej organizacji pozarządowej/ społecznej, miejsce budowania długofalowej relacji, zaangażowania i zaufania oraz skracania dystansu pomiędzy organizacją i wspierającymi. Jeśli zastanawiasz się, jak sprawić, by darczyńcy poczuli się częścią twojej organizacji i zostali z nią na dłużej, rozwijaj komunikację z nimi również za pomocą platform, takich jak Facebook, Instagram czy Twitter.
Media społecznościowe to przestrzeń doskonała do:
- informowania o działaniach organizacji – np. pomocy niesionej w związku z trudną sytuacją,
- zwiększania świadomości darczyńców – np. na temat problemów społecznych, którym staramy się wychodzić naprzeciw,
- prowadzenia rozmów z potencjalnymi darczyńcami – np. zadawania pytań i interakcji z ludźmi z różnych środowisk,
- dzielenia się historiami i sukcesami – np. przedstawiania historii przed i po, czyli pokazywania, jaka była potrzeba i rozwiązanie, które zastosowała twoja organizacja,
- organizowania społeczności – np. angażowanie wolontariuszy chętnych wesprzeć swoją pracą wydarzenia, rozpromowanie ważnej dla twojej organizacji informacji czy apelu,
- przedstawiania celów i zbiórek fundraisingowych – np. informowanie fanów o działaniu, na które potrzebujesz pieniędzy, opowiadanie o nowej kampanii,
- raportowania – np. pokazywania kulis wykorzystywania wsparcia otrzymanego od darczyńców, chwalenia się realizacją pomocy, która była możliwa dzięki nim,
- dziękowania i wyrażania wdzięczności – np. publikowania zdjęć lub wideo z emocjonalnym podziękowaniem za pomoc darczyńców, wykorzystywania treści postowanych przez wolontariuszy i darczyńców organizacji.
Wszystkie powyższe działania, rozmowy o wyzwaniach oraz cieszenie się ze wspólnych sukcesów w mediach społecznościowych, wpływają na tworzenie silnych więzi emocjonalnych między organizacjami a ich darczyńcami, co z pewnością może pomóc w zbieraniu funduszy. Darczyńcy są bardziej skłonni pomagać, gdy czują emocjonalny związek z organizacją społeczną, którą wspierają.
Strategia!
Ważne by zdawać sobie sprawę z tego, że nasze działania w środowisku social mediów będą miały szansę powodzenia, gdy będą prowadzone strategicznie. Założenie w napływie energii i emocji kilku profili dla naszej organizacji czy kampanii, nie przyniesie od razu przypływu środków na koncie. Mamy szansę na powodzenie dzięki systematycznej pracy ze swoją społecznością i wykorzystaniu profili obok dotychczasowych narzędzi fundraisingowych, jak wysyłki listów, e-maili czy przygotowania strony internetowej.
Media społecznościowe to bardzo ważny element strategicznie realizowanych działań fundraisingowych. Warto wykorzystywać je do wzmacnianie relacji z aktualnymi darczyńcami i wolontariuszami, wsparcia realizowanych wydarzeń i zbiórek (na początek najlepiej sprawdzą się krótkie kampanie z konkretnym, osiągalnym celem). Mogą też być miejscem zachęcania darczyńców do samodzielnego pozyskiwania wsparcia dla organizacji w ramach świętowania urodzin.
Więcej o tym, jak zaplanować promocję w mediach społecznościowych:
- dział w poradnik.ngo.pl o tym, jak prowadzić fundraising z darczyńcami indywidualnymi >
- nagranie z webinarium „Fundraising w internecie – jak zacząć zbierać pieniądze od darczyńców indywidualnych >
Na podst. opracowania Michała Serwińskiego (wzmacniacz.org) dla serwisu poradnik.ngo.pl.