Zbiórki publiczne, loterie, akcje w internecie i realu. Kup kurs online i dowiedz się, jak zbierać pieniądze dla NGO!
Jak wybrać, do kogo kierować kampanię? Jak mówić do darczyńców organizacji?
Na co należy zwrócić uwagę, kiedy konstruuje się komunikat z prośbą do darczyńców indywidualnych? Oto kilka ważnych podpowiedzi i wskazówek.
Odbiorca
Choć działacze i działaczki organizacji pozarządowych/ społecznych patrzą na świat przede wszystkim przez pryzmat misji swoich instytucji, to właśnie darczyńca powinien pojawiać się w ich głowach, kiedy piszą do niego komunikat. Warto zastanowić się, czy nasz odbiorca już nas zna, czy też spotka się z naszą organizacją po raz pierwszy. W pierwszym przypadku należy nawiązać do historii, jaka nas łączy (np. dotychczasowego wsparcia), zaś w drugim, spróbować krótko i konkretnie uwiarygodnić nasze działania w jego oczach. Potencjalnego ofiarodawcę trzeba sobie wyobrazić, myśleć o nim w kategoriach konkretnej osoby, która podobnie jak my, ma na głowie pracę, codzienne obowiązki, ale też utożsamia się z konkretnymi wartościami, ma swoje przekonania i sposób patrzenia na świat, do których w apelu powinniśmy nawiązywać.
Każdy darczyńca powinien czuć się prawdziwym bohaterem w opowiadanej przez nas historii. Podobnie powinno być w treści apelu. By sprawdzić, czy zrobiliśmy to wystarczająco dobrze, można wykonać tzw. test “Ty” i przeliczyć ilość zwrotów, takich jak ty, pan, pani, twój, twojego w treści. Samo ich natężenie i układ wewnątrz komunikatu dadzą nam jasno do zrozumienia, czy skoncentrowaliśmy się na swojej fundacji czy stowarzyszeniu, czy też spróbowaliśmy wyjść naprzeciw darczyńcy.
Pilność
Nasza misja jest ważna dziś, często od szybkości reakcji zależy skuteczność i powodzenie działań. Dlatego pilność jest jednym z najważniejszych wrażeń, jakie odbiorca powinien odczytać z naszego apelu. Musi wiedzieć, że jego pomoc jest potrzebna tu i teraz, że jutro to już nie będzie to samo. Tylko wtedy nie odłoży swojej pomocy na później. Pilność prośby bardzo mocno wpływa też na jej skuteczność np.:
Przekaż darowiznę dziś, by nasi podopieczni mogli wyjechać na obóz już w przyszłym miesiącu.
Do końca naszej zbiórki zostało tylko 3 dni. Wpłać teraz.
Język
Pisz szybko, edytuj powoli – tak najlepiej można by scharakteryzować sposób tworzenia komunikatu fundraisingowego. Stosuj zdania, których użyłbyś/ użyłabyś w rozmowie ze znajomym, język mówiony, potoczny. W apelu sprawdzą się krótkie słowa, proste zdania i kropki. Na swoją prośbę nie każ długo czekać. Umieść ją na początku i powtórz kilka razy. To nie wypracowanie z języka polskiego. Darczyńcy łatwiej zauważą powtórzone treści, a w przeciwieństwie do nauczyciela nie obniżą za nie oceny.
Uważaj na organizacyjny żargon. Słowa i zwroty, które dla ciebie i członków są jasne i zrozumiałe, mogą stanowić dla darczyńcy barierę. Specjalistyczne określenia związane z branżą, w której pracujesz, ale też wyrażenia, jak projekt, dofinansowanie, rozliczenie, nie koniecznie niosą odbiorcy prawdziwy, ludzki i emocjonalny przekaz.
Design
Bez względu na to, jak skomplikowana jest praca twojej organizacji, proces zbierania funduszy musi zredukować ją do prostej idei, którą darczyńcy szybko zrozumieją i zapamiętają. Ludzie nie poświęcają dużo czasu na myślenie o twojej misji. Bardzo niewielu stanie się ekspertem, takim jak ty. Ale mogą nadal z całego serca wspierać pracę twojej organizacji, jeśli zaprojektujesz apel w przystępny sposób. Zacznij od pomysłu, oryginalnego ujęcia problemu i rozwiązania, zwróć uwagę na warstwę wizualną (zdjęcia, czcionki, kolory, detale), połącz wszystko historią, a zakończ na gładkim wprowadzeniu narzędzia umożliwiającego przekazania wsparcia (numeru konta, formularza wpłaty).
Wdzięczność
Choć wyrażanie wdzięczności w trakcie aktu proszenia może wydać się dziwne, ma jednak w sobie dwa ważne cele. Aktualnym ofiarodawcom przypomni o tym, jak wdzięczna jest im organizacja i skłoni do powtórzenia swojej darowizny. Dla przyszłych darczyńców, będzie rodzajem pochwały. Przekona, że jesteśmy mili i troskliwi, co z pewnością wpłynie pozytywnie na ich decyzje o przekazaniu wsparcia.
Edukacja
Każdy kontakt z odbiorcą to okazja nie tylko do zbierania pieniędzy, ale i budowania jego wiedzy nt. misji oraz problemów, z którymi walczy organizacja. Pamiętaj więc, że twoje apele mogą także poszerzać świadomość darczyńców i pobudzać ich myślenie, skutek finansowy odnosząc co jakiś czas.
Na podst. opracowania Michała Serwińskiego (wzmacniacz.org) dla serwisu poradnik.ngo.pl.