Zbiórki publiczne, loterie, akcje w internecie i realu. Kup kurs online i dowiedz się, jak zbierać pieniądze dla NGO!
Jak mądrze i dobrze zbierać darowizny dla organizacji pozarządowej?
Darczyńcy nie pomagają organizacjom pozarządowym, ponieważ mają one potrzeby. Pomagają organizacjom, ponieważ realizują one potrzeby społeczności, a konkretnie wspierają te, które zmieniają rzeczywistość w zakresie bliskim ich sercom.
Naturalną konsekwencją następującą po zebraniu środków i zrealizowaniu zadania, powinno być raportowanie i podziękowanie darczyńcom za pomoc. To ważne, by darczyńcy czuli się istotnym ogniwem łańcucha pomocy i widzieli nasze starania, by jak najlepiej realizować w ich imieniu działania w rzeczywistości społecznej. Jasno wyznaczone cele, czyli dla kogo i po co działa organizacja, pomagają określić, kto jest beneficjentem naszych działań, a kto ich sprzymierzeńcem, czyli potencjalnym darczyńcą. Zadaniem organizacji jest zbudowanie pomostu, po którym pomoc zostanie dostarczona od jednych do drugich. Taka wspólnota zgromadzona wokół celu, lub pisząc inaczej, marzenia o innej, lepszej rzeczywistości, ma szansę tę rzeczywistość realnie zmieniać.
Michał Serwiński o fundrasingu:
Fundraising to nie sprint w kierunku kolejnej dużej kwoty, która „zabezpieczy” nasze działania na następne miesiące. To nie polowanie na wielkiego zwierza. To raczej bieg długodystansowy i powolny proces siania i zbierania plonów.
Fundamentem są relacje
Kiedy myślimy o darczyńcach prywatnych z tej perspektywy, powinniśmy kłaść nacisk przede wszystkim na budowanie silnych, wartościowych i długofalowych relacji opartych na zaufaniu. Będą one dla organizacji źródłem wsparcia zarówno duchowego i finansowego. Zaangażowani ambasadorzy naszego stowarzyszenia lub fundacji, przyjaciele, wolontariusze i darczyńcy indywidualni staną u boku organizacji w chwilach mobilizacji, podczas ważnych projektów i czasów próby. Zwrócenie się z prośbą o pomoc do ludzi, których obdarzamy na co dzień przyjaznym i co ważne, personalnym, kontaktem będzie zdecydowanie łatwiejsze i skuteczniejsze. Taki dobry kontakt i opieka wobec darczyńcy, które zaskutkują głęboką relacją to przede wszystkim:
- personalne traktowanie – wykorzystanie w komunikacji wiedzy historycznej nt. zaangażowania darczyńcy (np. cel, charakter i wielkość wsparcia), jej/jego imienia czy miękkich informacji, które zbierzemy podczas rozwoju relacji (np. preferowany kanał kontaktu, dzień urodzin),
- jasne i rzetelne informowanie nt. celów i kosztów działań oraz kosztów administracyjnych organizacji,
- wyrażanie uznania i wdzięczności oraz raportowanie postępów.
Mamy wspólny plan
Wspólne cele darczyńców i organizacji, jak: pomoc kotom, wsparcie wolności obywatelskich czy pobudzanie aktywności prywatnej (fizycznej), to podstawa do szerszych planów działania i pozyskiwania środków. Planowanie fundraisingu sprzyja sprawnemu działaniu organizacji, ale doceniają je też i darczyńcy. Jest dla nich oznaką szacunku wobec pieniędzy, które ofiarowują organizacji oraz dowodem na profesjonalne działanie stowarzyszenia, fundacji. Plan zazwyczaj zakłada realizację konkretnych działań, o wsparcie których organizacja zwraca się z apelem (np. w ramach kampanii fundraisingowej).
Naturalną konsekwencją następującą po zebraniu środków i zrealizowaniu zadania, powinno być raportowanie oraz podziękowanie darczyńcom za pomoc. W ten sposób powstaje cykl oparty o prośby i podziękowania stanowiący podstawę budowania głębokiej relacji oraz zaufania wobec organizacji.
Podejście do współpracy z darczyńcami indywidualnymi: wyjście naprzeciw ich motywacjom, sposób ich traktowania i dbania o relacje są niesamowicie istotne, ale nie wystarczą, by profesjonalnie pozyskiwać środki dla organizacji. Mogą zadziałać jedynie w połączeniu z dobrze uszytym apelem (prośbą) o pomoc oraz narzędziami fundraisingowymi, począwszy od numeru konta, na który darczyńca może przekazać swoje wsparcie po formularz do przekazywania darowizny na stronie internetowej.
O tym, jak przygotować dobry apel o wsparcie, jak używać dostępnych w internecie narzędzi, jak dziękować i raportować zrealizowane z darczyńcą działania więcej tutaj >
Infografika
Na podst. opracowania Michała Serwińskiego (wzmacniacz.org) dla serwisu poradnik.ngo.pl.