Zbiórki publiczne, loterie, akcje w internecie i realu. Kup kurs online i dowiedz się, jak zbierać pieniądze dla NGO!
Jak dobrać najlepsze metody i narzędzia do zbierania darowizn przez organizację?
Coraz częściej organizacje pozarządowe/ społeczne zachęcają do przekazania darowizn online za pomocą specjalnych formularzy, które pozwalają w łatwy i wygodny dla darczyńcy sposób, przekazać darowiznę dzięki płatności internetowej.
Organizacje zbierają darowizny na różne sposoby, np.:
- przekonują do przekazania im darowizn bezpośrednio na ulicy, w miejscach publicznych, zazwyczaj z pomocą wolontariuszy,
- zachęcają do przekazania darowizn online za pomocą specjalnych formularzy, które pozwalają w łatwy, wygodny dla darczyńcy sposób, przekazać darowiznę dzięki płatności internetowej – przykłady tego typu narzędzi do wykorzystania poniżej.
Przy wyborze metod pozyskiwania darowizn, także narzędzi online do pozyskiwania darowizn, trzeba zastanowić się jacy są nasi darczyńcy, jaki sposób przekazywania przez nich darowizn jest dla nich najbardziej przyjazny, łatwy. Np. jeśli chcemy dotrzeć do osób starszych może okazać się, że wiele z nich chętnie skorzystałoby z tradycyjnych formularzy do wpłat darowizn w banku. Przy planowaniu warto przewidzieć wtedy taką możliwość, obok darowizn online.
Wplacam.ngo.pl
Organizacjom polecamy bezpłatną usługę Wpłacam, której twórcami są ngo.pl i witkac.pl, a operatorem płatności PayU. Pozwala ona zbierać darowizny bezpośrednio na stronie internetowej organizacji.
Podstawową funkcją Wpłacam jest przyjmowanie darowizn przez internet. By wdrożyć usługę nie musicie umieć programować, ani dbać o aktualizację oprogramowania. Wystarczy założyć konto, a potem skorzystać z gotowych szablonów, skopiować i wkleić bezpośrednio na swojej stronie internetowej kawałek wygenerowanego kodu. Wpłacam pozwala też organizacjom spełniającym określone warunki formalne zbierać darowizny cykliczne (regularne, czyli co miesiąc).
Więcej informacji nt. Wpłacam i warunków korzystania z niej w ramach działań organizacji społecznych znajdziesz tutaj: wplacam.ngo.pl >
Zbiórki urodzinowe na FB
Sympatyk organizacji na swoim profilu na Facebooku prosi znajomych, żeby zamiast prezentu wpłacili datek na cel społeczny, na konkretną fundację, stowarzyszenie. Pieniądze są automatycznie wysyłane do organizacji w ramach comiesięcznych płatności. Wszystko odbywa się online.
Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe
Crowdfunding to inaczej mówiąc finansowanie różnego rodzaju projektów przez społeczność. Wspierającymi mogą być wszystkie osoby, które uda się zainteresować projektem i które zechcą go wesprzeć jednorazowymi mikropłatnościami. Uiszczane przez nich drobne wpłaty składają się na pulę środków przeznaczoną na z góry określony cel.
W finansowaniu społecznościowym kluczowe są internetowe portale crowdfundingowe, za pośrednictwem których twórcy i realizatorzy projektów mogą pozyskać pieniądze na swoje przedsięwzięcia społeczne, kulturalne i biznesowe.
Portale te służą zarówno do informowania o projekcie (i jego promocji), jak i do pobierania wpłat. Organizator przedsięwzięcia (osoba prywatna lub organizacja) zamieszcza na stronie opis swojego pomysłu, aby internauci mogli się z nim dokładnie zapoznać i podjąć decyzję, czy chcą go wesprzeć finansowo.
Więcej na ten temat, także przykłady portali crowdfundingowych >
O czym jeszcze trzeba pamiętać?
- Zadbaj o stronę internetową Twojej organizacji. Strona powinna przede wszystkim nieść historię organizacji, przedstawiać sposób w jaki realizuje ona swoją misję oraz angażować nowych i potencjalnych darczyńców, wolontariuszy. Jak przygotować stronę www i jakie elementy powinny się na niej znaleźć, by stała się efektywnym narzędziem pozyskiwania wsparcia dla organizacji – więcej na ten temat >
- Pamiętaj też o e-mail marketingu (np. wysyłka newsletterów, e-mailingi tematyczne) – najwcześniej jak to możliwe warto zainwestować w budowanie bazy kontaktów i rozwijać ją.